التهاب ناشی از افزایش سن و چاقی با بیماری قلبی ارتباط دارد

 12 ژوئیه 2017- یک تحقیق جدید نشان داد که بین التهاب مرتبط با افزایش سن و چاقی با بیماری میکرووسکولار کرونر (CMD) ارتباطی وجود دارد. CMD نوعی بیماری قلبی است که بر دیواره و پوشش داخلی عروق خونی کرونر که از شریانهای بزرگتر کرونری منشعب می‌شوند، تأثیر می‌گذارند. بالا بودن میزان التهاب در افراد مسن و بالغین چاق که دارای سابقه‌ی بیماریهای قلبی، فشارخون بالا و دیابت نوع 2 هستند، می‌تواند خطر بیماری CMD را افزایش دهد.

 محققان دانشگاه Augusta با بررسی داده‌های بدست آمده از بافتهای استخراج شده در حین جراحی از قلب موش و انسان، ارتباطاتی را  بین ابتلا به بیماری CMD و التهاب یافتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که التهاب در دیواره‌ی عروق خونی، نشانه‌ای از آسیب سلولی پیشرونده‌ای است که منجر به بیماری CMD می‌شود.

محققان در گزارش خود در مجله‌ی Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology اعلام کردند که این امر منجر به از دست رفتن انعطاف پذیری عروق  و اختلال در جریان خون در این عروق کوچک می‌شود. التهاب موضعی به دلیل افزایش سیتوکین‌های پیش التهابی رخ می دهد و دانشمندان معتقدند که آنچه که سبب آغاز این التهاب می‌شود را یافته‌اند.

آنزیمی بنام ADAM17 که به میزان زیادی در بافت چربی و سلولهای اپیتلیال دیواره‌ی عروق خونی افراد مسن و چاق تولید می‌شود، در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت و معلوم شد که  ADAM17 می‌تواند یک مولکول سیتوکینی به نام فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF) را به جریان خون در جایی که هدف آن قلب است، آزاد کند.

 علاوه بر این، فعالیت ADAM17 با افزایش سن بالا می‌رود در حالیکه  ترکیب مهار کننده‌ی طبیعی آن یعنی caveolin-1 که مانع از گسترش التهاب می‌شود، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

 محققان با پیوند چربی از موشهای چاق مسن (که میزان ADAM17 بیشتری تولید می‌کردند) به موشهای جوان دریافتند که میزان التهاب و آسیب رگهای خونی در حیوانات جوان افزایش می‌یابد.

بیماری CMD ناشی از التهاب ممکن است در طول معاینات روتین تشخیص داده نشود، زیرا تنها عروق خونی بسیار کوچک را هدف قرار می‌دهد و در مراحل ابتدایی عروق خونی بزرگ، تحت تأثیر این بیماری قرار نمی‌گیرند.

بطور کلی این یافته‌ها نشان داد که التهاب مرتبط با پیری و چاقی دارای یک اثر افزایشی است که می‌تواند منجر به CMD و افزایش خطرات بیماریهای قلبی شود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/age-and-obesity-related-inflammation-linked-with-heart-disease-in-new-study-95332617.html